Mülakata Nasıl Hazırlanmalıyım?

Mülakat Teknikleri

İş başvurularının en stresli süreçlerinden biri iş görüşmeleri, diğer bir ifade ile mülakatlardır. Adaylar CV’lerini başarıyla hazırladıktan sonra şirketler tarafından havuzda toplanan CV’ler arasından seçim yapılarak nitelikleri ve eğitim geçmişleri işe en uygun olanlar seçilerek mülakata çağırılır. Adayların, CV’lerinde ifade edemedikleri özelliklerini, informel yetenek ve niteliklerini, hangi durumlarda nasıl çözümler geliştirerek şirkete değer katabileceklerini, özetle neden kendisini işe almaları gerektiğini gösterdikleri yer mülakattır. Bu nedenle mülakat işe alım sürecinin kilit noktasını oluşturur. Mülakatlar, adayın şirkete ve pozisyona ne kadar uygun olup, olmadığının değerlendirilmesi için yapılır. Dolayısıyla insan kaynakları adayın özellikle bu şirkete neden başvurduğunu merak eder. Şirkete başvuru sebebini öğrendikten sonra yine başvurduğu pozisyona ne kadar uygun olup, olmadığını sorgular. Bunu da teknik özelliklerini, yetkinliklerini, yeterliliklerini, bilgisayar becerisini, yabancı dil bilgisini sorgulayarak başlar.

Mülakatlar birebir ya da toplu gerçekleşebilir. Mülakatı yapan şirket yetkilileri ile teke tek te olsanız, diğer adaylarla bir arada da olsanız kendinizi açık ve net bir biçimde ifade edebilmelisiniz. Mülakatların klasikleşmiş “bize kendinizden bahseder misiniz?” sorusunu nasıl cevaplayacağınızı iyi bilmeniz ve kendinizden emin olmanız gerekir. Mülakatlarda her sorunun direkt bir biçimde sorulmayacaktır. İşe alımdan sorumlu yöneticiler, kendinize güveninizi, kendinizi nasıl gördüğünüzü, başarılarınızı nasıl konumlandırdığınızı, kendinizle ilgili nasıl kariyer hedeflerine sahip olduğunuzu, stresle nasıl baş ettiğinizi ve zorlukları nasıl yönettiğinizi dolaylı yollardan öğrenmeye çalışır. Bunun için dürüst olmak, hissettiğiniz gibi davranmak, açık ve net olmak, kendinize güvenmek, başarı ve başarısızlıklardan emin olmak, nedenlerini ve telafilerini bilmek önem arz eder. Mülakat sürecini iyi yönetmek için dikkat etmeniz noktalar vardır.

Mülakat Sürecini Nasıl İyi Yönetirsiniz?

  1. Başvurduğunuz firmaya ve departmana dair gerekli araştırmayı yapın. Firmanın ürün ve hizmetlerini, pozisyonun yetki ve sorumluluklarını öğrenin. Firma hakkın da ne kadar çok şey bilirseniz, firma ve pozisyona uygun niteliklerinizi ortaya koymanız daha kolay olacaktır.
  2. İlk izlenim mülakatın seyri için önemli bir yere sahiptir. Mülakat için uygun ve resmi bir kıyafet giyin. Fazla renkli giyinmekten ya da fazla aksesuardan kaçının. Sade, temiz ve resmi olun. En önemlisi içerisinde kendini en güvenli hissettiğiniz şekilde giyinin.
  3. Dakik olmak, disiplinli ve dikkatli olduğunuza dair önemli bir izlenim yaratır. İşinizi en başından önemsediğinizi ve özenli davrandığınızın göstergesidir.
  4. Etkili konuşmanın en önemli boyutu vücut dilinizi etkin kullanmaktır. Güvenli bir el sıkışma, sonrasında göz teması ile devam eden ve uygun vücut dilinin kullanımını içeren bir konuşma etkin olacaktır.
  5. Mülakatlarda en çok gözden kaçırılan nokta mülakatı yapan işe alımdan sorumlu yöneticinin sorularını, yorumlarını ve karşılığını dikkatlice dinlemektir. Bazen açıkça söylenmeyen ancak satır aralarında saklı önemli yorumlar yer alır. Adayların buna da dikkat etmesi gerekir.
  6. Soruları geçiştirmeye ya da farklı cevaplarla yönlendirmeyi düşünmeyin. Soruyu doğru anladığınızdan emin olun ve ana fikre, asıl söylemek istediklerinize odaklanın.
  7. Konuştuklarınızın havada kalmaması ve ezbere konuşmadığınızı göstermek için birebir deneyimlerinizden örnekler verin.
  8. Firma, pozisyon, sorumlulukla ve iş ile ilgili merak ettiklerinizi sorun. Unutmayın ki takipçi, merak eden, bilgi edinmek isteyen, araştrmacı bireyler firma için önemli bir değere sahiptir. İstediğiniz bilgiyi ilk ağızdan öğrenebileceğiniz bu fırsatı kaçırmayın.
  9. Bu iş için ne kadar istekli olduğunuzu tekrar belirtin. Kendinizi ifade etmek için son şansınızı kaçırmayın ve işinizi takip edin.

Kısa Püf Noktalar

  • Firma hakkında bilgi edinilmeli. (Firmada çalışan tanıdıklardan ve internet üzerinden) Pozisyon hakkında detaylı bilgi talep edilmeli.
  • Başvuracağınız pozisyon için başvuru mektubu hazırlayın.
  • Telefon mulakatlarında önem verin, yüz yüze yapılan bir mulakat gibi düşünüp, profosyonelce yaklaşın.
  • Mülakat, firmaya girişinizden firmadan çıktığınız ana kadar sürecektir. Firmadaki insanlarla iletişiminize önem verin çünkü onlara sizin hakkınızdaki görüşleri sorulacaktır.
  • Görüşmeye zamanında gitmeye özen gösterin.
  • Mulakat sırasinda merak ettiğiniz konular hakkında sorular sorun.
  • Görüşme sırasında gelen kilit sorulara çok klişe cevaplar vermekten kaçının.
  • Iletişim becerinizi geliştirmek için egzersiz yapın.
  • Kendiniz hakkında konuşurken özgüvenli olun
  • Mülakat teknikleri üzerinde egzersiz yapın
  • Girdiğiniz mulakatlardan sonra kendiniz hakkında değerlendirme yapın
  • Başvurdugunuz firma ile iletişimde kalın.
  • Saclarınız temiz olsun ve sakalınız trasli olmasi önerilir.
  • Özgüveninizi sağlayacak kıyafetler giyinin
  • Kiyafetlerinizin temiz olmasi ve ayakkabılarınız da temiz ve yeni olmaı önerilir.
  • Aşırı makyaj ve abartılı takılar takmayın

Faydalı Linkler

http://www.cvornekleri.gen.tr/mulakatlarda-adaylar-ne-tur-sorularla-karsilasiyor/

http://www.kariyer.net/kariyer-rehberi/mulakat-sorulari/

http://www.quintcareers.com/job-interview-tips/

http://au.hudson.com/job-seekers/helpful-tips-career-advice/interview-preparation/interview-tips

http://www.extension.harvard.edu/resources-policies/resources/career-services

 

Harvard Üniversitesi Kariyer Merkezinin Mülakat Tekniklerini Öğrenmek İçin Tıklayın[U1]  

 

 

 

 

 


 [U1]https://www.youtube.com/watch?v=DHDrj0_bMQ0